Legal Analysis of Marketing Using Photos of Other People's Products Perspective of Fatwa Number 1 Of 2005 Concerning Protection of Intellectual Property Rights (Shopee Case Study)

  • Dinda Febrianti Santoso Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tetty Marlina Tarigan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Keywords: Shopee,, marketing,, product photos, intellectual property rights, Fatwa No. 1 of 2005

Abstract

This study aims to analyze the legality of marketing using photos of products owned by others from the perspective of MUI Fatwa No. 1 of 2005 on Intellectual Property Rights Protection. The focus is on marketing activities conducted on the Shopee e-commerce platform. The research involves observing several seller accounts on Shopee that use photos of other sellers' products without permission. This practice raises questions about its validity according to Islamic law as regulated by the fatwa related to intellectual property rights. To achieve this objective, the author employed a conceptual approach and field case studies. The results indicate that marketing using other people's product photos without permission violates the principles of intellectual property rights protection as stipulated in MUI Fatwa No. 1 of 2005. Although such practices may be considered valid in terms of the transaction, they fall into the category of fasid (defective) sales, and the perpetrators are deemed sinful.

References

Anjani, M. R., & Santoso, B. (2018). Urgensi rekonstruksi hukum e-commerce di indonesia. Law reform, 14(1). Https://doi.org/10.14710/lr.v14i1.20239

Anugrah, M., Syahid, M. N., Sahri, Azka, F. M., & Anwar, M. S. (2023). Tantangan Hukum dan Peran Pemerintah dalam Pembangunan E-Commerce di Indonesia. Jurnal Hukum Dan ham Wara Sains, 2(05). Https://doi.org/10.58812/jhhws.v2i05.354

Darmayanti, E., Ilvira, M. L., Nurhalisa, S., Tarigan, E. K., & Siagian, T. (2022). Tinjauan Hukum Pajak Tentang E-Commerce Di Indonesia. Jurnal Lex Justitia, 4(2).

Dianta, D. (2023). Urgensi Penegakan Hukum E-Commerce di Indonesia: Sebuah Tinjauan Yuridis. Arus Jurnal Sosial Dan Humaniora, 3(1). Https://doi.org/10.57250/ajsh.v3i1.173

Erick, I. P. P. S., Budiartha, I. N. P., & Karma, N. Made S. (2019). Perlindungan Hukum terhadap Konsumen dalam Jual Beli Barang Melalui E - Commerce. Jurnal Analogi Hukum, 1(2).

Fista, Y. L., Aris Machmud, & Suartini, S. (2023). Perlindungan Hukum Konsumen Dalam Transaksi E-commerce Ditinjau dari Perspektif Undang-Undang Perlindungan Konsumen. Binamulia Hukum, 12(1). Https://doi.org/10.37893/jbh.v12i1.599

Fitriono, R. A. (2011). Kebijakan formulasi hukum pidana dalam melindungi transaksi e - commerce di indonesia. Law reform, 7(1). Https://doi.org/10.14710/lr.v7i1.12479

Hidayah, A. (2019). Konsep pembangunan hukum e-commerce. Solusi, 17(2). Https://doi.org/10.36546/solusi.v17i2.168

Kamaluddin, K. (2022). Perlindungan Hukum dalam Kontrak Elektronik pada e-Commerce. Jurnal Cakrawala Informasi, 2(1). Https://doi.org/10.54066/jci.v2i1.160

Laksana, T. G. (2024). Perlindungan Hukum Konsumen E-Commerce Pada Produk Kesehatan: Pembelajaran Pada Kejahatan Siber. Indo Green Journal, 2(Naibaho 2020).

Marcelia, A. S. (2023). Analisis dan Tantangan Hukum di Era Digital Dalam Trend E-Commerce (Studi Kasus Pada Gen Z). Jurnal Kajian Hukum Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(5).

Mayce, S. V., Ramadani, R. R., Cahyani, R. N., & Anataya, T. (2023). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Dalam Transaksi Melalui E-Commerce:(Studi Kasus Pembelian Melalui Sosial Media Tik Tok). PLEDOI (Jurnal Hukum Dan Keadilan), 2(1).

Nur Hayati, A. (2021). Analisis Tantangan dan Penegakan Hukum Persaingan Usaha pada Sektor E-Commerce di Indonesia. Jurnal Penelitian Hukum De Jure, 21(1). Https://doi.org/10.30641/dejure.2021.v21.109-122

Prawira, I. A. (2020). E- Commerce Dalam Hukum Bisnis Syariah. Az Zarqa’: Jurnal Hukum Bisnis Islam, 12(2).

Purba, B., N, H., Hutasoit, H. F. Y. P., Sinaga, H. E. N., Adriansyah, T., & Simangunsong, Y. S. (2023). Transformasi hukum e-commerce di indonesia: analisis dan solusi permasalahan. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 6(2). Https://doi.org/10.47647/jsh.v6i2.1570

Rahmawati, A. N., Putri, F., & Nabila, T. (2023). Optimalisasi Perlindungan Hukum Terhadap E-Commerce Websites Dikaji dari Perspektif Hak Kekayaan Intelektual. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 4(2). Https://doi.org/10.36722/jaiss.v4i2.1859

Ridwan, M. (2021). Formulasi hukum bisnis syariah kontemporer (Implementasi Kaidah Fiqhiyah dalam Hukum E-Commerce). Ijtihad : Jurnal Hukum Dan Ekonomi Islam, 15(1). Https://doi.org/10.21111/ijtihad.v15i1.5556

Rikmadani, Y. A. (2021). Tantangan Hukum E-Commerce Dalam Regulasi Mata Uang Digital (Digital Currency) Di Indonesia. SUPREMASI : Jurnal Hukum, 3(2).

Rusmawati, D. E. (2015). Perlindungan hukum bagi konsumen dalam transaksi e-commerce. Fiat JUSTISIA:Jurnal Ilmu Hukum, 7(2). Https://doi.org/10.25041/fiatjustisia.v7no2.378

Safitri, W., & Izziyana, W. V. (2020). Perlindungan hukum konsumen e- commerce dalam jasa layanan pengangkutan barang. Rechtstaat nieuw: Jurnal Ilmu Hukum, 5(1). Https://doi.org/10.52429/rn.v5i1.15

Suadi, I. P. M., Yuliartini, N. P. R., & Ardhya, S. N. (2021a). Tinjauan yuridis subyek hukum dalam transaksi jual beli online / e-commerce ditinjau dari kitab undang- Program Studi Ilmu Hukum Universitas Pendidikan Ganesha e-Journal Komunitas Yustisia Univer. E-Journal Komunitas Yustisia Universitas Pendidikan Ganesha Program, 4(2).

Suadi, I. P. M., Yuliartini, N. P. R., & Ardhya, S. N. (2021b). Tinjauan Yuridis Subyek Hukum Dalam Transaksi Jual Beli Online / E-Commerce Ditinjau Dari Kitab Undang-Undang Hukum Perdata. E-Journal Komunitas Yustisia Universitas Pendidikan Ganesha Program, 4(2).

Wicaksana Prakasa, S. U., & Supriyono, A. (2020). Pendampingan Hukum UMKM Berbasis E-Commerce di Desa Jarak, Kec.Wonosalam, Jombang. Humanism : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1). Https://doi.org/10.30651/hm.v1i1.4543

Yuswar, C. P., Saviera, L., Rosmalinda, & Sirait, N. N. (2023). Pertanggungjawaban Hukum Platform E-Commerce terhadap Penjualan Buku Bajakan (Studi Komparasi Indonesia dan Malaysia). Jurnal mercatoria, 16(1). Https://doi.org/10.31289/mercatoria.v16i1.8515

Published
2024-07-19
Section
Articles
Abstract viewed = 21 times
pdf downloaded = 29 times